Stinemors Små Øyeblikk

onsdag 4. juli 2012

Lidenskap for strikkebøker

Jeg hiver meg over alt jeg finner av strikkerelaterte greier - så når det kommer bøker med
strikking som en viktig del av handlingen.. ja, da blir bokavhengige meg overlykkelig!
Sally Goldenbaum er forfatter av disse bøkene
Disse tre bøkene er de jeg har funnet på norsk, og de handler om den samme herlige
venninnegjengen som holder til ved Seaside strikkestudio i Sea Harbor.
"Den lille klubben var oppstått ved et lykketreff
 - et tilfeldig møte en herlig sommerkveld med fire kvinner som delte en lidenskap for strikking."

Jeg fant Dødelige masker ved en tilfeldighet rett før påske og tenkte at dette måtte jo være
toppen av påskekrim, spesielt for strikkegale meg! Kort tid etter fant jeg Farlig mønster,
og jeg var absolutt hekta - ingen tvil! Ventetiden ble lang for den tredje boka
Oppskrift på mord kom ikke ut på norsk før slutten av mai.

Den siste boka ble jeg ferdig med i går kveld, jeg venta lenge med å starte på den. Rett og slett
 fordi jeg ikke ville at den skulle ta slutt.... - jeg vet ikke når det kommer ut flere av disse bøkene
 på norsk. Disse bøkene har rørt noe ved meg, de gir meg en ubeskrivelig følelse når jeg leser de.
Jeg har ofte lest bøker som betyr mye, men det er virkelig noe spesielt med disse! Personene
 i boka påvirker meg, måten lidenskapen for strikking blir beskrevet gir meg en haug av
gode følelser - jeg forstår det så godt! Jeg må smile og nikke....

"Det var selve garnet som gjorde Nell så betatt... - det ville være en glede å strikke med.
Hun lot det gli gjennom fingrene sine, og den silkemyke blandingen ga henne en slags trøst."
Man kan ikke annet enn å nyte de visuelle effektene som blir brukt i bøkene...

"... et hav av farger som tok pusten fra Nell...
Drapert over koffertenes mørke overflater, lett hengende over siden og ned mot gulvet - var et
fossefall av farger. Fargene var uimotståelige... De håndfargede trådene av mosegrønt, dus korall,
turkis og dyp blå. En bunt som fosset ned fra midten av kofferten var en rik blanding av
safran, gullris og nyanser av gult. Sjøgarn stod det skrevet på en håndlaget skilt."

*sukk* - jeg følte virkelig at jeg var der, samtidig fikk jeg et sterkt behov for å ta på dette
garnet! Jeg har lyst å strikke noe av dette garnet, og jeg skulle virkelig ønske at jeg
kunne jobbe i denne butikken! Hvor sender jeg søknaden???

"Kanskje er det fordi vi strikker at vi ser mønstre i alt... - selv i sand..."
Jeg tror det stemmer! Jeg kan se på en vakker himmel i blå og beige farger, et vakker
fargespill - og skulle ønske at jeg kunne samle de sammen til et mykt garnnøste.
Den roen og godfølelse et mykt nøste kan gi er nesten umulig å forklare,
det behovet det gir for å skape noe, det er en nytelse - et lite kick.
Man blir avhengig - jeg er en garnoholiker!
Og jeg er stolt av det :)
 

"Birdie hadde alltid med seg masse forskjellige prosjekter til torsdagens strikkegruppe
- siden hun aldri visste hvilken retning kveldens stemning eller Nells
fornøyelser ville dra strikkingen hennes."

Ser dere? Det er ikke bare vi som sliter med ørten prosjekt på en gang! En amerikansk
forfatter skriver om det samme problemet.. Vi er herved erklært normale! hurra!

I går fant jeg hjemmesiden til Sally Goldenbaum. Hun ble en lidenskaplig strikker da hun fikk
sitt første barnebarn og dermed kom ideen om en krimserie med strikkeglade damer.
I bøkene leser man om de forskjellige prosjektene personene lager, bak i bøkene
finner man også oppskrifter - det samme fant jeg her . Så fantastisk herlig å
se bilder av de plaggene jeg har lest så mye om! En dag skal jeg prøve
meg på et av disse proskjektene... - snart, når jeg får tid :)
"Et vennskap tuftet på kjærlighet til garn og bambuspinner."

ps: strikkeprosjektet er mitt nyeste oppdrag for Pickles, gled dere!
Er det rart man blir en smule hekta? - samtidig er jeg trist.... Jeg savner å sette meg ned
med en bok og ta en tur til Seaside strikkestudio, lese om hvordan de fire damene
i  totalt forskjellige aldre nøster om trådene i mordene som skjer i den lille byen
Sea Harbor. Jeg savner skildringen av menneskene som bor der....

Jeg har funnet ut at det har kommet tre bøker etter mine tre, books
Om de har kommet ut på norsk vet jeg ikke, men hos cdon.com kan jeg få tak i de på engelsk
 - så jeg tror jammen at jeg må gjøre det! Ønsker du å kjøpe de tre første som er utgitt
på norsk så finner du de hos Allerbok.  Jeg anbefaler de på det varmeste!

Mens jeg venter skal jeg kose meg med Sally Goldenbaums blog! Eller denne...
I går stod denne boka rett foran meg i hylle på butikken.. Et garnnøste?? Den må sjekkes ut...
 Det jeg gjorde var å kjøpe 2 stykker av denne boka, så nå kommer det snart en
sommergiveaway her hos meg!
Gode bøker må deles - jeg håper virkelig denen boka er god, krysser fingrene...
Gi meg en dag eller to så skal giveawayen bli klar!

Stinemorklem

8 kommentarer:

  1. Hihi, så artig! Selv har jeg boka Fredagsstrikkeklubben, men jeg må nok få tak i de der også! =)

    SvarSlett
  2. Så morro. Jeg fikk absolutt lyst til å lese de bøkene. Trenger sårt å komme inn i lesesteamen igjen. Alt for lenge uten bøker nå. (Hatt småbarn i sengen de siste 9 årene)

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det på tide å lese litt :) - prøv disse, du vil ikke angre!

      Slett
  3. Åhhh så gøy å lese om din opplevelse av disse bøkene! Det frister å kjøpe disse, jeg trenger noe nytt og lettlest - tror nok disse kan fenge meg ja. Men tror kanskje ikke det egner seg før leggetid, tror jeg hadde blitt oppglødd av å lese de... Garn og strikkeoppskrifter/mønster/planer gir meg skikkelig kick. Og det er utrolig hvor glad og lykkelig et enkelt nøste garn kan få meg til å føle. Tror vi har en felles avhengighet her gitt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei.. ikke de beste bøkene å begynner på ved leggetid, man klarer jo nesten ikke å legge de fra seg! hehe
      Herlig at vi er flere om avhengigheten :)

      Slett
  4. Herlig innlegg! Og der kom bøkene på shoppinglisten min :))

    Ha en flott onsdagskveld!

    SvarSlett
  5. For et gla'-innlegg :)
    Jeg har akkurat klikket hjem de tre første bøkene - litteratursmaken din liker jeg etter å ha lest Strikkesirkelen akkurat nå :)

    SvarSlett
  6. Da må du lese Blossom street bøkene :) kan kjøpes på harlequin sin nettside.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥