Stinemors Små Øyeblikk

tirsdag 3. januar 2012

Cupcakes |oppskrift|

Hvem kan vel motstå de skjønne cupcakeluene?
Enhver lita snuppe fortjener jo en!
- syns jeg iallefall!

Da jeg tok en liten titt i bilderaset mitt i forrige innlegg, så jeg at cupcakeluene var glemt! Grøss og gru...
Jeg lagde 4 stykker av dem i fjor, og jeg har planer om å lage flere, men det var denne tiden som ikke
alltid strekker til.. Etter en artig telling i går kveld fant jeg ut at jeg har strikka ferdig 85 forskjellige
plagg i fjor - da har jeg tatt med både smått og stort, alt fra kluter til kjoler - jøsses!
Snakk om å overraske seg selv, det hadde jeg ikke trodd... tusen takk for alle de
søte  kommentarene om den kreative delen av mitt 2011!
Så for å dekke over det at jeg glemte luene, så legger jeg inn et innlegg om hvordan jeg strikker dem.


De jeg har strikket passer til 3-5 åringer, maskeantallet må justeres hvis du skal strikke
mindre eller større lue. Jeg strikka også en lue til en 2-åring og da brukte jeg samme
maskeantall, men en str mindre pinner. Det funka fint. Eller du kan få hjelp ved
å titte på en lueoppskrift til det garnet du  ønsker å strikke med.

Jeg strikker mine cupcakes i merino ekstra fine fra drops - ingen bombe det!

- lua strikkes rundt enten på strømpepinner eller liten rundpinne -

Legg opp 102 masker med bunnfarge på pinne nr 3,5
Strikk vrangborde - 3 rett & 3 vrang - i ca 11 cm, eller etter eget ønske.
Så en omgang glattstrikk hvor du øker 10 masker jevnt fordelt = 112 masker på pinnen

Bytt til toppfarge og pinne nr 4,5 og strikk glattstrikk videre.
Strikk ca 6-8 cm (- litt etter ønske) med toppfarge før fellingen begynner:
Strikk *14 masker, strikk 2 masker rett sammen* gjenta mellom *-* ut omg.
Så *13 masker, strikk 2 masker rett sammen*, på neste omg 12 masker før 2 rett sammen osv
Fortsett til du har 14 masker igjen, strikk da 2 og 2 masker sammen ut omg.
Klipp av tråden og tre gjennom de siste 7 maskene, stram litt og sy fast.

Hekle så kanten rundt lua i overgangen mellom de to fargene. Jeg bruker en nøytral farge,
gjerne hvit og heklerkrok nr 3,5. Jeg hekler opp en fastmaske i nesten hver maske rundt
hele lua.  Så hekles det 3 staver i hver fastmaske hele omgangen rundt.
- det blir en fin bølgete kant.

På toppen kan man hekle et lite kirsebær eller annen pynt. Jeg har kun hekla en liten løkke på mine.
Hekle opp ca 15 luftmasker, hekle en rad med fastmasker på hver side av disse,
bøy den og sy fast på toppen av lua.

Fest trådene og volia! En søt liten cupcake!
❆❆❆

Det var i en svensk blogg jeg endelig skjønte hvordan jeg kunne lage kanten rundt lua.
Jeg hadde lenge tenkt og hatt lyst til å strikke en, men stod fast akkurat der.
Made by Cecilia hadde en flott forklaring og søte luer!


Hvis du blir kjempe inspirert og strikker en herlig cupcake etter denne oppskriften og legger
bilder  ut på din egen blogg, så blir jeg veldig glad om du linker hit til meg!


Jeg håper dette ble forståelig nok! Hvis du lurer på noe - så send meg en mail :)


23 kommentarer:

  1. WOOOOOW!!!! 85!!!! Imponerende! Er helt målløs her jeg sitter!!! Og like flott alt du lager, heldige er de som kjenner deg.... :)) Lykke til med videre prosjekter, som jeg venter på i spenning! Vet jo at jeg har noe å glede meg til ;)
    Klem, Anita ;)

    SvarSlett
  2. Nydelig årskavalkade du har laget og så lekre bilder! Du er utrolig flink til å ta bilder og sette dem sammen! Virkelig imponerende antall strikk - du har kreert!
    Ønsker deg et kreativt nytt år - og nå ble jeg nok en gang fristet til å strikke cupkakes lue! ;-)
    Klem

    SvarSlett
  3. For en flott blogg! Du er jammen kreativ. Har selv strikket 8 cupcake-luer. Perfekte venninnegaver fra døtrene mine.
    Til våren har vi også konfirmant, så jeg kjenner meg igjen i det du sier om alt dreier seg om konfirmasjonen. Tenker på den hele tiden.

    Kommer tilbake inn hit :)

    SvarSlett
  4. Godt nyttår til deg og dine!!

    Så nydelige luer, jeg rett og slett digger de :)

    Tusen takk for oppskrift, nå har jeg printet den ut så får vi se hva det blir til :O

    klem

    SvarSlett
  5. Åjjj!! så lekre;)
    Ja, alle fortjener virkelig en sånn Muffinslue;)
    Jeg er alt på hode i garnkurven!!

    Klem fra Ann-M.

    ps.må bare strikke to tommeltotter først!!!tror det blir sent i kveld!!

    SvarSlett
  6. Hei fine Stine =)
    Nå har jeg endelig begynt på en av disse luene etter å ha siklet på de i lange tider! Men hvor mange cm strikker du på toppfargen før felling i størrelsen du har lagt ut? Jeg har liksom ingen å måle på i rimelig nærhet ;)

    SvarSlett
  7. Kjempesøte muffins-luer! Jeg fikk lyst til å prøve en sånn en! ;-)

    SvarSlett
  8. Så nydelig! Og akkurat passelig tv-strikkeprosjekt til prinsessen min. Takk for at du deler. Skal linke til deg når den en gang blir ferdig og blogges. Oppskriften er printet ut, så nå skal jeg stikke nesta ned i garnlageret mitt. Fortsatt finfin uke!

    SvarSlett
  9. Nydelig lue, har prøvd selv og brukte liten dusk til bær på toppen. De var moro å lage, takk for at du la ut oppskriften

    SvarSlett
  10. De er så flott :-)
    jeg tror kanskje jeg skal prøve meg på en selv :-)
    jeg er ikke så flink til å følge oppskrifter .. men tror denne skal gå bra :-)

    Tusen takk for oppskrift :-)
    OM luen noen gang blir ferdig :-)
    så skal jeg linke til deg :-)
    ( men det er langt fra alt som blir ferdig laget her i huset , hihi )

    SvarSlett
  11. Hei :) Denne skal jeg også prøve meg på! Men strikker du med enkel eller dobbel tråd?

    SvarSlett
  12. Da har jeg strikket lua! Litt vanskelig å se på bildene, men ta en titt :)

    http://ullaprodukt.blogspot.com/2012/02/cupcake-lue.html

    SvarSlett
  13. Tusen takk for oppskriften.Jeg er nettopp ferdig med min lue og har linket til Bloggen din:)

    SvarSlett
  14. Tusen takk for oppskrifta. Jeg har allerede gleda fler ejenter med sånne luer:-)

    SvarSlett
  15. Kjempeartig lue :D
    Skal prøve meg på noen av disse jeg og ;)

    SvarSlett
  16. Så flotte luer (og masssse annet)
    Jeg må bare si tusen takk for at du har delt oppskriften. Har tatt meg den frihet å publisere lenke fra vår FB-side, og håper at det er OK.
    Vennlig strikkehilsen fra
    May
    http://www.facebook.com/todamer?ref=tn_tnmn

    SvarSlett
  17. Lurer sannelig på om jeg skal prøve meg på en sånn lue! Går an å gi det i bursdagsgave i juli vel? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er jeg helt sikker på at passer bra!! :)

      Slett
  18. Takk for en kjempe fin og enkel oppskrift! Her er min versjon =) : http://strikkeganga.blogspot.no/2012/09/muffinslue.html

    SvarSlett
  19. Kjempe flott lue! :)
    Jeg holder på med denne akkurat nå, men bruker siljagarn som jeg hadde liggende.
    Har heller ikke noen 4,5mm pinne, så jeg lurer på om det kanskje går greit å bruke 3,5mm pinnen jeg bruker nå?
    Er så giret på å få ferdig lua nå :)

    SvarSlett
  20. Heisann, jeg googla for å finne oppskrift på cupcake-lue og da kom jeg hit t deg :)
    Fin blogg duhar :) og så mye fint du lage!! Og så fine bilda du tar!! Mye inspirasjon!!
    Jeg la meg til som følger med en gang :)
    Og lua starta jeg på idag, på bussen i ettermiddag, på reise t min barndomsby Trondheim.
    Som nyoppdaga blogg måtte jeg jo lese litt om deg da vet du; jeg e halvt Sunnmøring...har 4 unger som deg, i alderen 5-17, elske å ta bilda, strikke og sy. Men d bli da så lite tid....
    Iallfall hyggelig å titte innom deg, og det gjør jeg snart igjen!

    Marit Sunniva
    "blogger uten blogg..."

    SvarSlett
  21. Hei! Tusen takk for deling av oppskrift. Jeg har endelig fått strikket disse luene :)

    SvarSlett
  22. Takk for knallbra oppskrift! Eg har nett laga innlegg om hua som eg strikka med di oppskrift, med link til deg. Den blir publisert på bloggen min i morgon, laurda 2.nov om du vil gå inn og sjå:)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥