Stinemors Små Øyeblikk

fredag 4. november 2011

Pannebånd |oppskrift|



Jeg strikker disse pannebåndene med dobbel tråd merino extra fine.
Legg opp 15, 17 eller 19 masker på pinne nr 5,5
- alt etter hvor bredt man vil ha det -
Strikk perlestrikk, 1 rett - 1 vrang til ønsket lengde.
Stram gjerne pannebåndet litt mens du måler siden det vil strekke seg ved bruk.
Fell av og sy endene sammen.

Det går med litt mindre enn 1 nøste til et pannebånd, til 19 masker bruker du hele.

Pynt med knapp, heklet blomst eller et hjerte.

Hvis du strikker et pannebånd etter denne oppskriften og legger bilder ut på din
egen blogg, så blir jeg veldig glad om du linker hit til meg!


- oppdatert 4.mai -
Jeg har fått noen spørsmål ang hjertene jeg har strikket til noen av pannebåndene mine,
så nå skal jeg prøve å skrible det ned. Jeg har brukt dobbel tråd med
baby merino  eller enkel tråd med merino extra fine.

Legg opp 3 masker og strikk glattstrikk hele veien,
øk på hver 2.pinne - 1 maske i hver side, innenfor de ytterste maskene.
Fortsett til du har 19 masker på pinnen, strikk så 4 omg glattstrikk.
På neste omg (vrangen) felles den miderste masken.

Så strikkes de to delene hver for seg, start fra rettsiden.
- høyre del -
1. - strikk 2 vridd sammen på starten av omg
2. - vrang  3. - gjenta første pinne
4. - startes med å strikke 2 vrang sammen
5.-  gjenta første pinne   6. - gjenta fjerde pinne
7.2 rett sammen 2 ganger, så dra første maske og den andre,
klipp tråden og dra igjennom siste masken.

- venstre del -
1.- strikk 2 rett sammen på slutten av pinnen
2. - vrang  3. - gjenta første pinne
4.-  2 vrang sammen på slutten av pinnen
5. - gjenta første pinne  6. - gjente fjerde pinne
7. - 2 rett sammen 2 ganger, så dra første maske og den andre,
klipp tråden og dra igjennom siste masken.

Så syr man det fast :)




eksempler

Disse pannebåndene er enkle og kjappe å strikke.
De sitter godt på små ører, men også på store...
Mykepersonlige og flotte!

- lykke til -




33 kommentarer:

  1. Nydelige!
    Tusen takk for at du deler:)
    Hvor mye garn går det ca til ett pannebånd?

    SvarSlett
  2. Har oppdatert oppskriften :)
    - takk for tipset!

    SvarSlett
  3. du er så utrolig flink & kreativ :) pannebåndene dine er bare helt fantastisk flotte.
    takk for inspirasjon ;)
    ha en super helg :D

    SvarSlett
  4. Så utrolig mye fint du har laget! Nå har jeg akkurat skrevet ut oppskriften på disse pannebåndene og skal sette i gang med ett til den lille frøkena mi <3 Jeg er enda nybegynner i strikkefaget, men utrolig gøy å prøve på nye ting hele tiden :) Det hele startet før jul da jeg fikk den ideen om å strikke sitteunderlag til mine kjære og nære :) Det ble hele 10 stykker! Nå har jeg strikket ett tubeskjerf, 1 hals og 2 luer :) hvordan strikker du ett slikt hjerte du har på det ene bannebåndet?
    Hilsen Jill Beathe.

    SvarSlett
  5. Noe jeg også oppdaget nå i bloggen din, for jeg skulle hente frem siden din med cupcake lua, har jo strikket den så jeg skulle gi deg litt kredit for den :) På alle bildene på høyre siden, når du feks trykker på cupcakeluebildet, så kommer du til oppskriften som tilhører pannebåndene, trykker du på varme votter så kommer oppskrifta til topp lue opp. Du kommer rett og slett til oppskriften ovenfor.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  6. Så flotte pannebånd! Dette må jeg bare prøve meg på. Men det hjertet du har sydd på - har du strikket det også? Det er ikke mulig å få oppskrift på det også???

    SvarSlett
  7. Fine pannebånd, jeg har strikket mange av de nå, må bare ta bilder av ungene med de på så kommer de i bloggen min med link til deg:)
    tusen takk for oppskrift:)

    SvarSlett
  8. Slike pannebånd strikket jeg flere av i vinter også. Men jeg brukte Drops Nepal enkel tråd. Gode når de er så brede, synes jeg. Litt lufting på toppen er godt når det ikek er for kaldt.
    Takk for oppskrift på hjerte, det er akkurat det jeg trengte nå. Strikker en ullbukse i Drops Lima og vil ha litt morsom pynt på knærne, tenkte jeg.

    SvarSlett
  9. Åååå dei er sååå fiiiine!!! Aksel liker veldig godt sitt og vesla gler seg til å bruke sitt:) Sjå her: http://lykke123.blogspot.no/2012/10/storebror-4-ar-hipp-hurra.html.
    Tusen tusen takk!!!

    Kanskje eg prøver meg på eit etter kvart! Takk som deler!

    Klem Marianne

    SvarSlett
  10. Så flott pannebånd og kjempefint at du deler! Masse inspirasjon å hente!
    Kanskje de blir prøvd om ei stund...

    SvarSlett
  11. Kjempeflott pannebånd! Har strikket to eksemplarer (pluss det nydelige hjertet, det kommer til å bli flittig brukt som pynt!), og linket til dette innlegget ditt :) Du har en utrolig bra blogg, har fått en fast leser i meg!

    Ha en super kveld videre :D

    SvarSlett
  12. Hei!

    Hvilken pinne bruker du når du strikker hjertet?

    Og dobbel tråd; mener du at jeg strikker med to tråder (altså lurt å kjøpe to nøster selv om du skriver at det rekker med et).

    Ny i gamet, så kanskje litt rare spørsmål.

    Jeg legger altså to tråder med Merino extra fine inntil hverandre og strikker hele pannebåndet med det. Men når jeg lager hjertet kan jeg bare bruke 1 tråd med Merino extra fine?

    SvarSlett
  13. Utrolig fint pannebånd, jeg har strikket et til min storesøster, men nå er problemet at datteren på fire vil ha den med i barnehagen hver dag. Derfor tenkte jeg å sjekke om du har noen fornemmelse på hvor masker man skal legge opp, og hvor langt man skal strikke.. Har du noe forslag? :)

    SvarSlett
  14. Så nydelig blogg du har:) blir så inspirert!! :)
    God søndag:)

    SvarSlett
  15. Hei, så fine pannebånd. Men hvordan syr du de på endene slik at det blir pent ?

    SvarSlett
  16. Kjempe fint pannebånd! :) men hvordan får du så fine kant?

    SvarSlett
  17. Tusen takk for flott oppskrift! Måtte begynne å strikke pannebånd med en gang jeg så denne. Nå blir det flotte pannebånd til liten og stor her i heimen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre :) da blir mange varme ører hos dere! ;)

      Slett
  18. Så fin oppskrift du har :) Lurer på om du bruker rund stikke pinne eller vanlige?

    SvarSlett
  19. Er ei mormor som strikker og skulle hatt ca lengde på de fine pannebåndene

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥