Stinemors Små Øyeblikk

onsdag 2. november 2011

Topplue |oppskrift|

God og varm til et barnehode........
- det er tid for luestrikk igjen!
Selvom denne trenden med pelsdusker kom i fjor, så oppdaget jeg den ikke før nå.
Treg? Tja... - eller kanskje ikke så opptatt av alle trender.....
Men nå har jeg hamstret flere slike myke dusker,
så flotte luer skal det bli!
Garnet er nepal fra drops - et garn som har blitt en liten favoritt. Dette er en lys beige farge,
og det har gått med 2 nøster til denne lua med laaaang topp. Planen min var en passe kort lue
slik at dusken ble liggende midt oppå toppen, men Charlotte hadde en annen ide! Hun
ville ha den lang slik at den kunne vippe litt bakover.. jaja, da ble det bestemt at
hun skulle ha denne. Er jo kjekt at de finner ut av det selv mens jeg strikker.
Jeg syns fargene er duse og nydelige - jepp, mor er fornøyd!
- og lurer litt på om hun burde ha en selv.......
Frøken Charlotte er iallefal svært fornøyd!


Legg opp 76 masker med en tråd nepal på pinne 4.5
Strikk 2 rett - 2 vrang i ca 6 cm, bytt til pinne nr 5
Strikk videre med samme vrangbord til ønsket lengde, denne er ekstra lang.
Begynn felling ved å strikke vrangmaskene to og to sammen ut omgangen.
Neste omgang strikkes rettmaskene to og to sammen.
Så strikkes alle maskene to og to sammen ut omg, her strikker jeg alle maskene rett.
Neste omgang strikkes likt, og du har da igjen 10 masker, klipp av tråden og
tre den igjennom de resterende maskene, stram og fest tråden.
Fryktelig enkelt og veldig stilig!

Hvis du strikker en topplue etter denne oppskriften og legger bilder ut på din
egen blogg, så blir jeg veldig glad om du linker hit til meg!


lykke til



13 kommentarer:

  1. lekker!
    rett og slett, syns den var fin litt sånn lang, jeg!

    SvarSlett
  2. flott lue :) liker både fargen og designet.
    du er så utrolig flink med design, både håndarbeid og utfrelsen av blogg og innleggene dine :) bruker du photoshop for å få slike flotte hilsener og skrift ?

    ha en koselig onsdagskveld :)

    SvarSlett
  3. Kjempefin! Charlotte kledde den virkelig! Jeg ønsker meg også en slik, men de duskene er jo SÅ dyre, nesten 300 kr!

    Klem!

    SvarSlett
  4. heh ... det skal sjølvsagt være utførelsen, og ikkje utfrelsen :s

    SvarSlett
  5. Nydelig! Jeg er heller ikke så opptatt av å følge moten, tar den gjerne når det passer meg, hehe...
    Gleder meg til å se flere.
    Klem ToneB

    SvarSlett
  6. Fin! Fin lengde :)
    Strikker også Nepal nå og er kjempefornøyd med garnet. Dama på butikken skrøt uhemmet av det :)
    Dusken,, den kan jeg nok ikke ta i hus. Jenta protesterer mot pels ved å gå i tog, ja ikke bare det, hun misliker Mette Marit av samme grunn.. :)
    Klem :)

    SvarSlett
  7. Så nydelig da, elsker fargen! Dusken var utrolig flott, får jeg spørre hvor du kjøper de?

    Nepal er ett herlig garn!

    Klem-klem

    SvarSlett
  8. Takk jenter!

    Dusken er kjøpt på Epla :)
    - jeg digger Epla! Og den kosta under 100 kr.
    Jeg kjøper ikke ekte pelsdusker, det her jeg ingen behov for - juks er bedre :)

    SvarSlett
  9. Tror ikke du er treig, for da er jeg det også....hihi. Knalltøff lue og dusk, jeg elsker pels ;) Fake seff, og kunne godt tenkt meg en slik ser jeg.....

    SvarSlett
  10. Så fin!!! Du er så flink!!
    Ønsker deg en herlig dag ;)

    SvarSlett
  11. Nydelig lue! Flinkis! Og så skjønn jenta di er!

    Ønsker deg en super dag
    klem Tonje

    SvarSlett
  12. Så utrolig herlig pelsdusk-lue! Fiiin farge!

    SvarSlett
  13. Hei
    Har du en rask oppskrift på antall masker, pinnenr osv. Hvor du kjøpte dusker? Lua var kjempe fin:)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥