Stinemors Små Øyeblikk

mandag 1. oktober 2012

En liten diva verdig..

mhmm... Celine er vår lille diva, og jeg tror hun må beholde den tittelen i lang tid fremover.
Hilde elsket Celine sine divanykker og kjente seg godt igjen i dem - du kan tro jenta
forstod det.. haha... Hun ble jo ikke mindre diva av den grunn! Men det er slikt
som er godt å tenke på nå. Kjenner at jeg kan kjenne på disse minnene
som strømmer på uten at sorgen tar over det gode. Det er hele
tiden noe som gjør at man tenker litt ekstra, men det er jo
en del av sorgarbeidet..
Når det gjelder mammas strikkaplagg så er Celine en utfordring! Det stikker, det klør, det er rett og slett
helt fryktelig feil.. - kan ikke bruke det, når skal det brukes... blæh... :)  Men denne mamma'n bare ler
 ler av sin diva og klærne havner hos Charlotte som blir overlykkelig! Nå har Celine skjønt at hun
ikke trenger si ja til noe eller sånn vil jeg ha før hun har tenkt seg om. Hun har vel trodd at jeg
blir lei meg hvis hun ikke vil ha noe, men det har vi oppklart nå. Denne genseren ville hun
virkelig ha, og fargen ble helt slik hun ønska seg - ikke klør den heller, puh!
Dette er en genser å bli glad i   enda mer spesiell blir den siden den er strikket i garn som jeg arvet
etter min gode Hilde.. - garn hun skulle bruke til et teppe, men jeg forvandlet om til en genser.
Det er en skappelvariant strikket i hvit faerytale og håndmalt tynn alpakka i grå toner. Det
 var mye av dette garnet slik at det blir en genser til meg også - for meg er det veldig
viktig å strikke en genser til meg selv i Hildegarn så har jeg henne nær!
De andre jentene skal også få noe strikket i garn jeg har arvet, og det
samme skal Nina, en god venninne og super støtte for Hilde.

Hilde merket sine strikkede kreasjoner med D'signed
De plaggene jeg skal lage i hennes garn blir mine D'signed kreasjoner
- for å minne min fantastiske strikkende venninne -


Ønsker dere en flott start på oktober!
Stinemorklem

# oppdatert - slik strikket jeg denne genseren:
La opp 56 masker, på Charlotte sin blå la jeg opp 60 masker, vil vel si at disse to er i størrelsen 10/12 år.
Strikket ca 4 cm med vrangbord, 2 rett + 2 vrang, så rillestrikk på bakstykket, ca 47 riller, har ikke
målt, men talte riller underveis. På fronten felte jeg av til halsen 4 riller før ønsket lengde, felte
12 masker til hals, så strikkes hver side for seg selv - fell 1 maske på hver side 3 ganger til.

La opp 26 masker til erme på denne lyse genseren for Celine ville ha de smalere. På
Charlotte sin la jeg opp 34 masker, hun er ikke så sær nemlig.. :)  hihihi
Jeg strikket så 10 riller før jeg begynte å øke 1 maske i hver side hver 4.rille 6 ganger
Ermene måler jeg på underveis for å få riktig lengde. Da har jeg allerede sydd sammen
bak-og frontstykket og trer det på barnet slik at jeg ser hvor ermet skal slutte. Selve
genseren henger jo litt ned på armen til barnet, så det kan fort bli feil lengde her..
Celine ville ha ermet akkurat passe lang, Charlotte vil ha det litt lengre slik at
hun kan brette det opp - smak og behag - totalt forskjellige! :)
Håper dette hjalp litt til den som lurte. lykke til!

22 kommentarer:

  1. For en flott måte å minnes ei som sto deg nær!
    Blir helt rørt:)

    SvarSlett
  2. Det er de gode minnene som er viktig. For en fantastisk måte å kunne minnes ei god venninne på.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er kjempe viktige! Og jeg tror hun er enig med meg i måten jeg gjør det på- hun forgudet barna mine, så hun setter nok pris på dette :)

      Slett
  3. <3 Vakkert! <3 Du er ett godt menneske. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marion - det var snilt sagt, klem til deg :)

      Slett
  4. Nydelig genser, nydelig modell og nydelig historie

    SvarSlett
  5. Så fint skrevet, og så utrolig flott tenkt! En ordentlig god måte å minnes på! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      - det føles godt å gjøre det på denne måten, klem

      Slett
  6. en fin måte å bruke garnet på!!!!

    Enig med trine over her; nydelig genser - nydelig jente - nydelig historie!


    Kan je får sprørre hvordan du strikket denne varianten? Og hvilken str jenta er ca? Vurderer å begynne på en slikt til min lille diva også:) men er ikke så dreven strikker at jeg kan tenke meg frem til hvordan den bør lages..

    -anine-

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har oppdatert innlegget med en slags oppskrift
      - håper det hjelper :)

      Slett
  7. For et fint innlegg! Får meg virkelig til å tenke......
    Nydelig jente i nydelig genser :)
    KLÆM

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      - man begynner virkelig å tenke i slike situasjoner :) klem til deg

      Slett
  8. Så herlig genser til Diva'en din, og som det varmer ett mors strikkehjerte når barna virkelig elsker det man lager ♥

    Og ekstra varm om hjertet når genseren er laget av ett veldig spesielt garn ♥

    Stor klem

    SvarSlett
  9. Den var kjempefin! Divaen din ble riktig så fin i den! Det var så nydelig det bildet der hun er i fokus og høstfargene er uklare bak henne. Kanskje du kan lage et blogginnlegg om fotoutstyret du bruker, evt innstillinger og slikt? Jeg kunne godt tenkt meg et objektiv som gir akkurat et slikt uttrykk! :)

    SvarSlett
  10. Så fint innlegg :)
    Og herlige bilder av divaen :)

    SvarSlett
  11. Sånn en flott genser:) Og en like flott jente:) Jeg er ofte innom bloggen din, men skulle ha vært mye flinkere til å skrive noen ord. Jeg blir ofte både rørt og tankefull over det du skriver, og det er vel derfor jeg er så glad i akkurat din blogg. jeg kjennerdeg ikke,men sender deg likevel en varm klem og gode ønsker til deg, håper savnet etter din gode venninne blir bedre å bære etter hvert.Det var en nydelig måte å hedre henne på <3
    Klem
    May Brit

    SvarSlett
  12. Nydelig skrevet og nydelige tanker! Genseren og datteren din er også det! Kjenner meg sånn igjen i det du sier om kløing, jeg var/er også sånn ;) Men er blitt bedre med årene. Datteren min var sånn, og jaggumeg ble barnebarnet også det. Han hyler nesten lenge før jeg prøver ting på han... Slitsomt, så nå vet jeg hvordan mamma hadde det hihihi Men det er en utfordring ang strikkingen da, og jeg tror allerede jeg har bommet på Osloanorakken på han. Den ligger så fint her og mangler bare knapper, men jeg så på prøvinga at han ikke likte den. Jaja sånn er det bare ;)

    Ha en fin torsdagskveld!
    Klem fra nord!

    SvarSlett
  13. Så fin genseren blei! Jeg setter veldig stor pris på at du la ut oppskriften. Jeg har nemlig noen snupper vinteren som kan være veldig aktuelle til denne her, og jeg er særs dårlig på å gjøre om oppskrifter selv. Det var trist at dere skulle miste deres kjære Hilde. Sorg er en artig ting... En lukt, en lyd, en kvart tanke kan sette i gang så mye. Minner kan være så gode, vonde, triste og helt fantastiske på en gang, og man trenger å få lov til å bruke tid. Tenker på deg!

    SvarSlett
  14. Jeg glemte jo å skrive at jeg har "baksnakka" deg og cupcakelua på bloggen min igjen :)

    SvarSlett
  15. Flott måte å ta vare på gode minner på. Den divaen din er en riktig så skjønn utgave av sorten, he-he. Herlige personligheter i barneflokken - og veldig praktisk med to i nær alder der, thi-hi! ;)

    Flott genser og bilder as usual! ♥

    Klem, Eli Kristin

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥