Stinemors Små Øyeblikk

torsdag 3. november 2011

Tips & triks!

Jeg har fått noen hyggelige mailer i innboksen min med spørsmål om hvordan jeg redigerer bildene mine.
Det er virkelig koselig å få slike mailer - tusen takk! Jeg tenkte at istedefor å skrive mange mailer,
så kan jeg heller legge inn et innlegg om akkurat dette... So here goes!
 
PhotoScape er min aller beste venn! Joda, jeg har fortsatt en drøm om Photoshop, men det koster jo en hel drøss med kroner. PhotoScape derimot er gratis og kan lastes ned herfra - prøv da vel!

Mulighetene her er uendelige! - her er noen eksempler...
Fra orginal til noen små justeringer... Jeg liker ikke å gjøre masse med bildene, men litt blir det.
Her har jeg gjort bildet litt lysere og fått en bedre kontrast mellom bakgrunnen og lillemor.
Ansiktet hennes kommer bedre fram og det samme med lyset bak.
Her ser dere hvor mye man kan forandre et bildet. Man kan justere lyset mye, gjøre bildet mykere,
skarpere, justere kontrasten mellom farger og gi hele bildet en gråtone.
Noen ganger får man mer på bildet enn det man ønsker, slik som nabohuset på dette. Dette løses
fort med å beskjære bildet - voila! Bildet viser kun nå det viktigste, nemlig Matilde & Noah.
Ved å gjøre bildet skarpere og lysere ble bakgrunnen lengre bak og kontrasten tydligere.
Bildene kan også settes sammen under hverandre, som firkanter eller bortover.
Man kan også legge et bildet oppå hverandre, slik at de overlapper hverandre.
 Det nederste bildet har også fått en mørk og myk kant rundt, en vignetering.
Dette bildet viser et fargefelt ved siden av selve bildet og en krusedull-bord og tekst. Det fins flere
typer skrifter/fonter i selve programmet - med store variasjoner, men jeg har lagt til mange ekstra.
Blir jo aldri fornøyd jeg... hahaha... De nye fontene har jeg lastet ned fra dafont.com.
Her er det et hav av utvalg, noe for alle, og det kommer hele til nye.

Mine små venner eller motiver som disse over her finner du her - enkelt og greit!
 ♠
Det er sikkert mye mer jeg kunne si, men nå kommer jeg ikke på noe mer.. - hmmm.....
Jeg er ingen ekspert og brukte tid på å finne ut alt hos PhotoScape, og det er nok flere
ting der jeg ikke har funnet ut av ennå - heldigvis så lærer man så lenge man lever!

9 kommentarer:

  1. Tusen takk for tipset! Bruker photoscape jeg også innimellom:)) Liker veldig!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for supre tips :) Jeg har som du sikkert ser brukt photoscape helt siden du tipset meg sist ;)
    Jeg har også nettopp oppdaget picnik.com. Litt annerledes og mye gøy der! :)

    Fin torsdag til deg :)

    SvarSlett
  3. bruker selv photoscape og er godt nøgde med det,sikkert mange som setter pris på den flotte forklaringen din her Stine,flink du er :))
    Toveklem:)

    SvarSlett
  4. Jeg takker for tips! Bruker selv picnik, et annet gratisprogram - men er åpen for å prøve noe nytt ;)
    Så fine eksempler du har med!
    Ha en koselig kveld!

    SvarSlett
  5. Jeg bruker også PhotoScape, og er veldig fornøyd med den :) Hadde en uorginal Photoshop på den forrige maskinen min, men maskinen tålte ikke å laste den opp, var jo alt for stor. Nå har jeg ny maskin, men ikke orket laste inn noen Photoshop enda siden jeg jo egentlig er kjempefornøyd med denne. Vil gjerne ha orginalen da, men fy for noen priser...

    Picnik bruker jeg også, men stort sett mest for rammene. Ikke til den vanlige redigeringen.

    Jeg har ikke helt fått til det du har gjort med det nederste bildet ditt, der det du har lagt til lilla og teksten på den måten. Teksten skal jeg nok klare, men må nok teste mere ut det andre.

    Flott innlegg! Ha en fin torsdag!

    Klem fra Desiree

    SvarSlett
  6. Jeg bruker til vanlig picnik men leter stadig etter nye programmer, liker å leke meg med bilder og programmer. Takk for tips, og jeg liker bilderedigeringen din.

    SvarSlett
  7. Tusen takk for supre tips, har aldri prøvd photoscpe, men det tror jeg sannelig jeg må gjøre nå!

    SvarSlett
  8. takker for supre tips. lurte veldig på disse fontene, for eg er ikkje heilt fornøyd med det som er i photoscape og picasa som eg bruker. laste ned fonts ja, det skal eg prøve :) veit du om det går an å laste ned "textures" også som man kan bruke i photoscape ?
    eg har nettopp fått meg photoshop, men liker egentlig veldig godt photoscape altså ...

    SvarSlett
  9. Photorscape her også, men ser langt i fra like bra ut som dine bilder =) Sikkert noe med at jeg stadig finner en ny funksjon der inne ;)

    Hvordan får du til å legge bilder oppå hverandre/ farget bakgrunn som på bildet med den flotte vofsen din i Photoscape?

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥