Stinemors Små Øyeblikk

fredag 1. oktober 2010

|oktober|

Så ble det oktober også...
Man vet jo at den kommer, men når den kommer så er det liksom høst på ordentlig!
Oktober for oss betyr også en bursdag - markus blir 14 om ca 3 uker....
tenk, en fjortis! ;)
Men først skal vi ha høstferie! hmmmm... herlig!
Jeg strikka en pauselue til forrige dagen, og jeg husker ikke hvilket nr i rekken denne er.. hihi
3? eller 4? tja, spiller ingen trille.... ;)
Denne skal til ei lita jente i sverige lille vanessa hailey
mamma'n hennes er brum sin oppdretter, og de har hans mor, far, bror og søster
- en skikkelig salukifamilie, og utrolig hyggelige mennesker!
Så da catharina kommenterte noen av luene jeg strikket forrige vinter og ymtet litt frampå at hun ønsket hjemmestrikket lue til vanessa, ja... da måtte jeg jo bare!
Så nå skal denne straks i posten.
 
Selvsagt må det være hjerter på luer til små skjønne frøkner!!
- hva ellers?? ;)
Disse er hentet fra pickles sin lue - hjertelig hilsen vintersett -
- et herlig vintersett til stor og liten.
♥ Den ble da ganske så søt!?!?

Jeg har brukt merino extra fine i fargene lys rosa 16 - lys brunmelert 07 - brun 09
str:  2 år  ( sånn ca )
pinne:  3,5 & 4
oppskrift: fri fantasi
- de blir artigere på den måten, men jeg skribla ned hva jeg gjorde underveis denne gangen.
Vet ikke helt om det vil være forståelig for noen andre enn meg, men here goes!

Legg opp 104 masker med lys brunmelert på pinne 3,5.
- vrangbord -
1.omg: vrang
2.omg: rett
3.omg: rosa - 1 r + 1 vr
4.omg - vrang
5.omg: brunmelert - 1 r + 1 vr
6.omg: brun - rett
7.omg: 1 r + 1 vr
8.omg: brunmelert - rett
9.omg: vrang
10.omg: 1 r + 1 vr
11.omg: brun - 1 r + 1 vr
12.omg: vrang
13.omg: rosa - 1 r + 1 vr
14.omg: vrang
15.omg: brunmelert - 1 r + 1 vr
16.omg: vrang
17.omg: rett
18.omg: rosa - 1 r + 1 vr
19.omg: rett
20.omg: brunmelert - vrang
21.omg: 1 r + 1 vr
22.omg: brun - rett
23.omg: vrang
24.omg: 1r + 1 vr
25.omg: brunmelert - vrang
26.omg: rett
27.omg: 1 r + 1 vr
28.omg: vrang
29.omg: rett

Bytt til pinne 4 og rosa - strikk glattstrikk i 2 omg - øk 6 masker jevnt fordelt i andre omg.
 => 110 masker
Forsett med glattstrikk - etter 5 omg - strikk 2 rader med hjerter


Strikk så 8 omg i glattstrikk -> ca 2 cm.
Sett 5 merketråder etter hver 22.maske.
Begynn med felling: strikk 2 masker rett sammen før hvert merke - hver 2.omg
- gjør dette 4 ganger => 18 masker mellom hvert merke.
Så strikk 2 rett sammen før og etter merkene hver 2.omg 2 ganger. => 14 masker mellom merkene.
Fortsett felling slik: 2 r sm - 1 r ut omg + 1 omg rett.                            =>    9    -"-
Neste: 2 r sm - 2 r sm - 1 rett - 2 r sm - 2 r sm + 1 omg rett.               =>   5    -"-
Neste: 2 r sm - 1 r - 2 r sm + 1 omg rett                                              =>    3    -"-
Så strikk 2 rett sammen ut omg x 2 ggr  => 3 masker igjen - trekk tråden igjen og fest.
ferdig! ;)

Håper dette var sånn noenlunde forståelig :)
Som dere ser på 'vrangborden', så er jeg ikke fan av ordinære border lenger... hihihihi!
Dette er bare et utgangspunkt - så det er bare å leke seg og ha det gøy!
 
ønsker dere alle en super helg!
- nå skal jeg pakke ferdig... straks høsferie!
 
klem
♥  Stinemor

6 kommentarer:

  1. Kjempesøt lue :o)) Må visst svinge innom Pickeles og få en oppdatering på nyheter...

    Ha en super helg og høstferie da! :)

    SvarSlett
  2. Kjemprfin lue. Flotte farger og den kanten nederst gjør seg veldig. Takk for du deler oppskriften, skal nok prøve den.

    God helg til deg og dine!

    Klem

    SvarSlett
  3. Så skjønn lue du har strikket, den kommer til å gå rett hjem hos mottaker'n med det flotte navnet! :) Skal bare se at jeg prøver meg på oppskriften din senere. Luene dine er utrolig flotte!!

    Den boken du fikk med oppskrifter i ser spennende ut. Alltid kjekt med litt inspirasjon til nye prosjekter. Skulle bare hatt mye mer tid, ha-ha! Lykke til med det lilla prosjektet, ser frem til å se hva du gjør ut av det. Nyyydelig farge!

    Ønsker deg og dine ei herlig helg!!
    Klem, Eli Kristin

    SvarSlett
  4. Du er jo helt rå på luer!
    Takk for oppskriften, ser ikke bort fra at jeg prøver meg på den.
    Nappet til meg fire nøster med Extra fine merino fra restekurven til Pickels her om dagen, så det skal ikek stå på materialene. Spørs om jeg må investere i en kontrastfarge...

    God strikkehelg!

    SvarSlett
  5. Jeg blir virkelig imponert over den pausestrikken din altså!! Inspirerende :) God helg til deg, nyt den med strikkerier :)

    SvarSlett
  6. Så snilt å legge ut oppskrift på den nydelige lua! Tusen takk :)

    Ha en flott helg

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥