Stinemors Små Øyeblikk

fredag 13. januar 2012

Pulsvarmer |oppskrift|



Disse er strikket i et tynt garn som egentlig er beregnet på sokker, pyttsann!
Strikkefastheten er 24 masker på 10 cm

Legg opp 96 masker på pinne 4,5 for mer elastisk oppleggskant, strikk en omgang rett
fra vrangsiden mens du bytter til pinne nr 3,5. Pulsvarmeren strikkes frem og tilbake.

Volang, fra rettsiden:
1.pinne: 1 m vrang *6 rett + 2 vrang* - gjenta mellom * - * ut omg, avslutt med 1 m vrang
2.pinne: strikkes lik, siden du nå strikker fra vrangsiden blir det *2 rett + 6 vrang*
3.pinne: 1 m vrang, *1 løs m, 1 rett - løft den løse over, 2 rett, 2 rett sammen, 2 vrang*
             - gjenta mellom * - * ut omg, avslutt med 1 vrang
4.pinne: 1 m vrang *4 rett + 2 vrang* - gjenta mellom * - * ut omg, avslutt med 1 m vrang
5.pinne: 1 m vrang, *1 løs m, 1 rett - løft den løse over, 2 rett sammen, 2 vrang*
             - gjenta mellom * - * ut omg, avslutt med 1 vrang
6.pinne: 1 m vrang *2 rett + 2 vrang* - gjenta mellom * - * ut omg, avslutt med 1 m vrang
7.pinne: 1 m vrang *2 vrang + 2 rett* - gjenta mellom * - * ut omg, avslutt med 1 m vrang
              --> 48 masker igjen på pinnen.

Fortsett med 6. og 7. pinne  15 omganger til - den siste fra vrangsiden.
1 omgang rett mens 6 masker felles jevnt fordelt. --> 42 masker
Strikk 3 riller over alle maskene.

Bytt så til pinne nr 3 og strikk ribb: 1 rett + 1 vrang ut hele omgangen.
Fortsett til arbeidet måler ca 22 cm, eller etter eget ønske - fell av med pinne nr 4,5 for elastisk kant.
Sy sammen i siden og la det være igjen en åpning til tommel ca 2 - 2,5 cm fra volangkanten.

Hvis du strikker pulsvarmere etter denne oppskriften og legger bilder ut på din
egen blogg, så blir jeg veldig glad om du linker hit til meg!



11 kommentarer:

  1. Så snill du er som deler oppskriften din :)
    Det er sant som du skriver i forrige innlegg, godt å tenke litt på SEG SELV noen ganger :)
    Ønsker deg en god helg og en fin fredag :)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Innom for å ønske deg ei riktig god helg!
    Fint du legger ut oppskriften. Kanskje jeg prøver meg en gang?

    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Så flotte de er. Koselig at du deler oppskrift.

    SvarSlett
  5. Der kom oppskriften ja!! Tuuusen takk :) Disse skal jeg jammen meg prøve :)
    God helg og Klæm

    SvarSlett
  6. Nydelige pulsvarmere - og takk for oppskrift! Så snill du er som deler! Koser meg veldig inne på bloggen din!
    Ha en god helg! Klem

    SvarSlett
  7. Hei :)

    For en utrolig flott blogg, og så mye inspirasjon jeg finner her inne :)

    jeg legger meg til som følger hos deg, så jeg kan følge med på alt det fine du lager :)

    Eline

    SvarSlett
  8. Flotte oppskrifter, Stinemor. Jeg er helt forelsket i pannebåndet med hjerter. God lørdag:)

    SvarSlett
  9. Tusen takk for oppskrift! Kjempefine pulsvarmere.

    Jeg skulle også legge ut oppskrift på pulsvarmere i går, men du kom meg i forkjøpet, hihi.. :) Så jeg utsatte bittelitt, kanskje i morgen ;)

    Fortsatt god helg.

    Klem

    SvarSlett
  10. Hei :) Jeg er en dame fra indre Østfold, som de siste mnd har fått den glede av å eie egen lapptopp. :) Har drivi og sørfa rundt på Nette , men ikke funnet noen Blogg, som legger ut oppskriftene sine , før jeg var så HELDIG å komme til DIN :). Synes at det er utrolig kjempefint :) All ROS TIL DEG ,for at du ikke skal ha betalt for det :) Synes det er flott at jeg kan ha alle (stort sett da) oppskriftene i en lapptopp ,isteden for på ark /blader /permer -da det tar så plass og rot blir det og:) Liker STILEN din ,og at du lager enkle pene arb :) Fine og lette komentarer Hilsen en ny abonnement :)

    SvarSlett
  11. Denne oppskriften ser ut til å være for voksne. Har du en tilsvarende for barn? Eller noe forslag!

    Tenkte å benytte garn som var igjen etter å ha strikket "cupcakes", kan det brukes?

    Hilsen Solveig

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en hilsen til meg
- tusen takk ♥